Friday, July 10, 2009

Selamat Pengantin Baru...(nyanyi cam lagu saloma tau!)

ari ahad ari tu, kami 1 family (except angah) pegi rumah mak sedare aku a.k.a mak enon kat Palong 1. anak bujang dia kawen- abang mat shah. dengan perkahwinan abang mat shah, tinggal sorang je lagi anak dia yang belum kawen. yang lagi 6 sume dah lepas. ohohoi..laku sungguh anak2 dia ni. aku gerenti, tak lama lagi dapat undangan plak untuk kawen si jamil tu. err...apsal aku cakap dah macam cik joyah plak ni...?

jadi aku ni semangat dah ni duduk depan almari baju...nak pilih baju pe nak pakai nanti. huk aloh, macamla banyak sangat choice. maka aku decide untuk pakai kebaya merah yang aku pakai time dinner kurshiah 2008. dalam hati berdoa mintak2 la tema kenduri dorang bukan kaler merah...baru skali je pakai baju yang beli kat butik MARI tu. baju tu murah je..arap manik je bertaburan..tapi warna kain tu turun. sampaikan habes iron board macam kena tumpahan air sirap. bak kata ayah aku " kain 30sen semeter kot". yela agaknya...pastu buat ayat sedih kunun macam anak dia ni takde duit nak beli baju memahal...eh, bukan kunun la..memang btol!

perjalanan ke Palong ari ahad tu agak rilek sebab hari tu ujan..so, tak panas. sampai je kat sana, salam dengan sedara mara-makcik2, sepupu sepapat, anak sedara dan adik sedara yang ramai sangat sampai tak tau sapa punya anak, nama apatah lagi..memang tak ingat. bunyi nama dorang ni lebih kurang je. nanti aku nak bagi nama anak yang senang diingat..cth: yusuff, omar, salbiah, khadijah (jgn marah mummy...nama korang la yang glemer nanti...orang dah tak heran dah nama daniel, alisya ni..common...). suma yang salam dengan aku kata tangan aku sejuk. ye2..saya berdarah sejuk..hoho..duduk depan air cond dalam keta..mau tak sejuk.

aku ngan akak aku tak tau pun nak buat apa kat sana. takde keje pun...mungkin gak diorang taknak bagi keje kat kami yang pakai kebaya ni. leceh nak bergerak je nampaknya. eh, kebaya longgar je..tak ketat pun...jadi kami pun pegi makan. aku ni segan gak. baru datang, dah makan...tapi perut lapa ni..maklumlah hujan2 camni...memang lapa je...kebetulan lauk pulak sedap. aku ngan akak aku siap tambah. hisy, macam dah lama tak makan nasi je kitorang ni.

dah sudah makan tu, akak aku ni cam nak buat baik la..nak hantar pinggan mangkuk ke tempat basuh pinggan. niat baik dia tu, aku yang kene laksanakan...huhu...dengan kasut 3 inci tu, aku pun jalanla keluar daripada khemah tempat kitorang makan tu. suddenly, aku rasa macam tak pakai kasut tingi pun. rupanya, tumit dah masuk lumpur...ohohoi..kalau kasut lama takpe ko..ni tak sampai sejam lagi pakai..dalam keta tadi pun, aku bukak kasut..skali ke lumpur peginya...nasib baik abang lokman-sepupu aku datang. aku tak bertangguh, terus hulur pinggan kat dia..kira abang lokman ni macam saviour aku la...

pas makan, abang aku 1 family datang. abang aku dengan kameranya terus amek gamba sana sini. sesape kawen nanti, nak khidmat photographer, leh contact saya..harga boleh dirunding. special price untuk kenalan...

apa guna pegi kenduri kawen, kalo tak tengok pengantinnya kan, jadi, nila gambar yang sempat ditangkap menggunakan kamera hp yang tak brape canggih...

kenapa abang mat shah pejam mata???

prasan tak ada budak pompuan kecik depan pengantin? budak ni ada dalam setiap gambar. cuma gambar ni dia tak posing. suka nak mengendeng2 kat pengantin..peluk2 abang mat shah sama wife dia. walaupun aku menyampah, tapi budak ni mengingatkan aku time aku kecik2 dulu, time abang aku kawen. kalau aku tau macam mana perasaan orang lain yang tengok aku time tu..sumpah, aku tak buat!


antara hantaran daripada pihak pompuan...temanya, merah.ohohoi, selamat bukan tema pihak lelaki. kalo tak, segan saya..

sesudah bergambar dengan pengantin, kami 1 family (I mean Abdul Wahab's family)pun lepak2, gelak2..buat macam rumah sendiri dan macamla dah lama sangat tak jumpa. pastu bila rasa macam dah lama je kat situ, kami pun balik..mari salam semua orang sekali lagi. abang je taknak balik lagi sebab katanya nak amek gamba lagi. tapi aku rasa gamba Abdul Wahab's family je yang banyak dalam kamera dia tu. maklumlah..kami ni photogedik. haha!

3 orang anak buah aku nak ikut balik skali..nak naik keta atuk. tak sampai 15 min, semua dah sampai langit ke-7. termasukla mak tehnya skali..hehe

cian mereka..bersempit-sempitan..pasni kita suruh atuk beli proton ezora ye...ohohoi..banyak duit atuk!!

No comments:

Post a Comment