Tuesday, September 1, 2009

Kuih Raya MakTeh

Weekend ni Berjaya menyiapkan 2 jenis biskut raya dengan akak. Walaupun ramai orang kat rumah, tapi kitorang buat2 orang je. Bagus! tak penin kapla akibat banyak tangan mengacau. Kitorang dah buat kit, kit, kit, kuih bangkit dan kuih coklat badam. Rasa..erm…sedap. sebab aku buat kan…hehe..eh, aku ke buat. Akak aku adun doh, aku tolong gelek dan terap pastu akak aku letak hiasan dan jaga oven. Kira akak aku la yang buat kuih kan, tapi aku yang dapat nama sebab anak buah aku cakap “mak lang tolong mak teh buat kuih”. Haha..sebab kerja yang stand out dalam pembuatan kuih ni ialah yang tolong gelek and terap tu walaupun yang paling penting ialah yang uli segala macam bahan dan jaga oven supaya biskut tak hangit...huhu

Anak2 buah aku takde can nak kacau. Just dapat tengok je. Anak buah aku yang kecik sekali 2, 3 kali datang dapur lepas tu Tanya “ wat pe tu…? Wat kek ke..?” nak mengacau dalam bahasa yang sopan la kunun..hehe..

Sambil2 buat kuih tu, akak aku pasang lagu raya. Baru semangat nak kerja. Kalo aku dah penat sangat, nyanyile sekali dengan suara sumbang mambang. Lantakla..aku dah sakit tulang belakang duduk dari tadi. Tahan jela rumah tu dengan suara emas 916 aku. Hehe…

Next week nak buat biskut famous amos lak…tak rasa cam famous amos pun. Lebih kepada rasa chipsmore tapi dah orang tu letak nama resipi famous amos, so…famous amos la..akak aku kata leceh..tapi aku memang suka wat benda remeh temeh ni selagi mah’mood’ aku ada and aku mempunyai emosi yang stabil…harap biskut tu menjadi. kalo sedap, leh bukak tempahan untuk tahun depan. Hehe!

3 comments:

  1. aku xtau nape la ain..ble aku bace entry ni mcm leh byg ko sendiri cte kat aku thru mulut ko..mcm leh bayang intonasi ko ble ko tulis entry ni..last2 aku gelak sbb klaka...dapat bayangkan ko bebel sume bende ni kat aku..

    weh weh..ape suara emas 916 kau? motip ada nombor 916?? TAKLEH BLAH LA KAU NI!!

    ko nye pangkat makteh ke mak lang..hmm..mak teh ar kan?? mak lang mcm atas lagi je..aku lak MAK'CIK' = makcik..mcm siot je..ceh ceh ceh!!!

    ReplyDelete
  2. hua2...sebab ko dah besa dgr aku cakap kama..ko leh la bayangkan style aku cakap. mesti ko membayangkan aku cakap dgn intonasi gedik. wagh!

    emas kat kedai tu, emas 916 la. tak pure. nak pure, beli emas kelantan. eh, ape aku melalut ni?

    aku makteh..owh..ha'ah..ko makcik ek..makcik kaman. hua2!best2...

    ReplyDelete