Sunday, August 9, 2009

Peringatan Untuk Diri Sendiri...

apa bezanya orang yang berlagak dengan orang yang niatnya untuk berkongsi cerita?
jawapannya, bila kita dengar cerita orang yang nak berkongsi cerita, kita tak akan rasa apa2 dan sometimes, kita akan turut sama excited dengan orang tu. berbeza plak dengan orang yang berlagak...reaksi kita akan jadi "owh...........ok" ataupun kita akan cepat2 beralih ke topik lain...betul tak?
tak taula orang lain...tapi tu kalau aku la...

bila kita dah terbiasa bercerita mengenai benda yang best2 pasal diri kita, kita akan malu nak bercerita walau satu benda pun yang kurang best pasal diri kita kat orang lain...contohnya...kita ni selalu pegi melancong ke luar negara time cuti penggal akhir sekolah dan tetiba waktu kita darjah 5, parents kita hanya bawa ke zoo negara je...jadi kita pun cakap kat kengkawan kita yang kita pegi safari kat afrika. malu sangat nak cakap yang parents kita takde bajet nak melancong kat luar negara, sebab bapak kita baru diberhentikan kerja dan baru je dapat kerja baru, maka gaji permulaan sikit, lepas tu siap cakap tahun depan nak pegi antartika plak...ini contoh! kalo tetiba ada kene mengena..kebetulan je tu...(gila antartika???)

masalah yang timbul bila kita buat macam tu ialah...kita akan terbiasa menipu...kalau sekali dua, mungkin akan terlepas, tapi kalau dah banyak kali, mesti kantoi juga...impaknya? wah, impak ni! kawan2 kita tu tak akan caya kat kita lagi and worst, dorang dah taknak kawan kita lagi. lepas tu, kita akan berkata dalam hati..."owh, time aku ni kaya, korang berebut2 kawan dengan aku"
tapi sebenarnya kita salah...orang kawan dengan kita bukan sebab kita kaya, tapi sebab kita jujur. once orang dah tak percaya kat kita, susah untuk kita kembalikan balik kepercayaan orang tu.

ni nak bagi contoh diri sendiri. masa sekolah rendah, aku ni sangat susah nak simpan rahsia. ada satu time, waktu darjah 4. ingat tak dulu nutrigen selalu datang sekolah, buat promosi...jual nutrigen dengan harga murah? kita akan diberi borang, balik rumah isi, mintak duit kat parents and besok beratur ikut kelas kat depan van nutrigen tu. pastu biasalah, kita ni akan tanyala kat kawan2 kita " eh, ko beli berapa?" bajet macam best sangatla beli nutrigen kat sekolah...pastu ada sorang kawan aku ni taknak bagitau dia beli berapa dan macam biasala juga, lagi orang taknak bagitau, lagila kita ni sibuk nak tau. jadi time rehat tu, dia bagitu la kat kami, kawan2 rapat dia dan dia suruh kami rahsiakan...dia beli 30 botol...kitorang yang dengar pun terperanjat sebab kira banyak sungguh kuantitinya tu...what's the big deal kan beli 30 botol. family dia ni besar.....tapi still nak terperanjat gak. bebudak la katakan...

so, aku tak taula nape...lepas rehat tu aku ni mulut tempayan sangat, pegi bagitau kat budak lelaki yang duduk sebelah aku time dalam kelas. budak laki tu tak tanya pun..aku yang gatal nak bagitau lepas tu suruh budak laki tu rahsiakan...tapi taula budak laki kan..mulut tempayan dia lagi besar..dia pegi cakap sekuat2 hati dalam kelas. aku pun coverla kata bukan aku yang bagitau dia..tak ke obvious tu????

so, after incident tu, orang dah tak bagitau apa2 rahsia lagi kat aku..apa sangatla rahsia budak kecik kan? tapi rasa tersisih la bila diorang bisik2 pastu cakap pasal sumtin yang kita tak paham...sejak daripada hari itu, aku bernekad akan simpan rahsia orang walau sebodoh mana pun rahsia tersebut. hampir 2 tahun masa untuk regain balik kepercayaan orang. time darjah 6, aku kembali menjadi penyimpan rahsia and kadang2 bengang gak sebab yang kononnya perahsia ni bagitau 'rahsia' dia tu kat sume orang. so, apa yang rahsianya???

ok, kembali ke topik asal...jujur dan humble...nila antara ciri kawan2 yang kita suka kan? sometimes bila kita ni ada cerita best pasal diri kita, kita mesti nak share dengan kawan2 kita kan..ni fitrah...tapi mesti ada cara untuk ceritakan agar tak nampak macam nak menunjuk2...dan ia bergantung pada niat kita gak...bila kawan2 lain cerita pasal diorang plak, kita mestila bagi response yang baik...bukan kita sorang je yang cambest...

bila Allah nak tarik sesuatu nikmat tu, bila2 masa je dia boleh tarik...masa ni la kita boleh uji kesetiaan orang2 di sekeliling kita. sama ada diorang ni baik dengan kita sebab duit kita atau perangai kita...tapi yang penting kita kena jujur...jangan malu untuk cerita sumtin that is not so good pasal diri kita kat kawan2...contohnya...kita gagal subjek pendidikan seni(?) waktu sekolah dulu ke...friendship akan jadi lebih erat bila kita tau sume pasal kawan2 kita tak kirala baik ataupun buruk perkara tu...

2 comments:

  1. kau....nape ko tulis entry pasal ni? isu berat ni weh...ishhh..

    ain...harap2 aku tak berlagak kat ko yg aku ni lagi comel dari ko...tapi itu hakikat...hak hak hak...ok fine aku tak comel pon!!! sebab tu single lagi!! hahahhaha...

    weh weh...ko nape tulis entry serius black nih? ko ade prob ke???

    ReplyDelete
  2. owh..berat ke??haha..takla..saje...maybe pasni aku akan cerita benda yang melebihi berat badan aku.haha!!!

    ade sebab kot...nanti2 la aku cite kat ko...tapi takde kene mengena ngan aku kot...tula..buat peringatan untuk aku je...

    ReplyDelete