Thursday, August 27, 2009

A Tribute to My BooBoo

satu petang di tahun 2006, akak balik ke kampung dari tempat kejenya lalu menceritakan kisah sedih kat adik dia yang comel ni..
"nurul, tadi kan akak nampak ada sekor anak kucing mati kat tepi jalan, depan rumah wan alang. pastu kan..ada sekor anak kucing duduk tepi anak kucing yang dah mati tu...agaknya adik beradik dia...yang sekor tu mati kene langgar kot...sedih nurul..yang sekor lagi tu duduk je tepi tu.."

waaa! akak aku memang pandai buat crite sedih. nak tengok..tapi nanti kesian pastu nak bela lak...daddy tak kasi bela kucing..alasannya nanti dia gak yang kene jaga..
hanya mampu berharap anak kucing sekor lagi tu tak kene tabrak dengan kereta. (ni pehal lak kuar pekataan tabrak lak ni??)

beberapa hari lepas tu, anak buah aku balik...biasala bebudak..suka main kat luar..pastu tetiba mereka beramai2 dok jenjeng sekor anak kucing. alahai..comelnye...agaknya ni kot anak kucing yang loyal tu..pastu daddy suh buang anak kucing tu kat tempat dia balik. dia takmo bela..huhu..sedey!

besoknya, anak kucing tu datang balik. sebab tak sampai hati nak halau, aku bagitau daddy
"ayah, anak kucing ni datang lagi!"
daddy pun pegi buang ke mana tah anak kucing tu. jauh dari rumah tapi still dalam kampung la...

rasanya banyak kali gak daddy dok membuang anak kucing ni jauh dari rumah tapi dia tetap datang balik...mungkin sebab daddy dah penat dok asyik membuang anak kucing ni dan aku memang tak boleh diharap untuk membuang anak kucing tu..(tak sampai hati..woo), maka daddy kata..bolehla bela..lagipun kucing jantan. sebab daddy bagi permission, so dia bagi nama kat kucing tu
"sebab ko ni dah banyak kali orang buang, tapi datang balik, so..bagi nama ko buang la"

"BUANG? what the..?tak best sungguh nama itu!"
hoho..takpela..nama dalam surat beranak buang, tapi jangan harap aku nak panggil buang. nama glemer sket BOOBOO. so, booboo adalah kucing pertama dalam family aku yang ada 2 nama. hehe...

sume orang ingat aku yang letak booboo ni dalam pasu..ketahuilah..memang dia ni yang syok tido dalam pasu..aku tukang amek gamba je..

macam tula serba sikit sejarah macam mana booboo buleh jadi part of our family. booboo punya family ada 3 orang je. aku, daddy dan akak. ngan orang lain dia takut. sebab tu aku tak suka bila family abang2 aku balik. nanti booboo tak balik rumah...ehek, buleh ke camtu?

sume gamba booboo pejam mata..bukan sebab dia tido, tapi sebab kena flash..tapi memang banyak gamba kucing ni tido pun..hehe

booboo adalah kucing yang bijak dan manja...kalo orang panggil dia sebab sesaja nak panggil, dia takkan datang. tapi bila cakap "booboo, makan" terus lari..pastu booboo ni suka mengomel. kalo orang lain bising2..nanti dia nyampuk gak...pastu booboo suka teman orang. time daddy asah pisau menoreh, dia akan duduk depan daddy, time akak belek bunga, dia duduk dekat2 situ gak..time orang masak kat dapur, dia pun sibuk..err..tidur kat dapur. aku je kot dia tak teman sebab aku suka kacau dia. dia nyampah kot. haha! tapi kalo mood dia baik, dia teman aku sidai baju..pastu mesti dia nyesal sebab nanti aku selungkup dia ngan bakul kain. hehe..

camne la dia tak suka kat aku..aku ni memang takleh tengok dia ni rilek...tetiba buat tudung ngan curtain..bengang je member...

hari tu, time daddy pegi umrah 2 minggu, aku risau sangat kat booboo. tapi takleh nak buat pe..sebab nak balik pun, kunci rumah takde kat aku.
lepas daddy balik, dia cerita yang booboo tengah duduk kat kerusi luar masa daddy sampai...badan kurus, muka sayu je...daddy yang penat baru balik terus bagi makan kat booboo..wah, aku dengar, terus bergenang air mata..

sebab booboo ni kucing jantan, so kekadang ada time dia merayau, tak balik rumah..paling lama seminggu...2 bulan lepas, dia tak balik rumah lebih daripada seminggu. time ni dah tau la yang booboo takkan balik lagi. dia sihat je time tu..beberapa hari before tu, dia teman aku tidur kat living hall. time tu aku migrain, balik dari kerja, terus terjelepok kat situ. booboo datang, naik atas badan aku, sebabkan aku mengiring, so, dia tak selesa la..kucing ini sangat gemuk ye..nak tido kat atas lengan i yang kecil ini...last2 dia tido kat pelipat kaki aku...dia bangun time daddy nak pegi masjid, dia nak kuar..dia memang akan kuar time maghrib...
last day dia ada kat rumah tu, aku sidai baju before pegi kerja. booboo pun keluar skali. time aku masuk, dia pun masuk gak pastu ikut aku sampai bilik air. kalau dia dah ikut sampai bilik air tu, maknanya dia nak minum. so, walaupun aku rushing nak pegi keje, aku sempat bagi air kat booboo pagi tu...

antara gambar terakhir booboo yang sempat dirakamkan. jangan tanya sape kat blakang tu!

sampai sekarang masih tak caya yang booboo dah takde sebab tak nampak jasadnya depan mata..mak long kat MDKP cakap...kalo kucing tu tak balik2, maknanya dia nak mati tak lama lagi...and maybe booboo buat camtu sebab taknak kitorang sedih...

2 comments:

  1. nape entry ni sdey??????????????
    aku tak ske bace pasal kucing matiii.........

    ='(

    booboo,walopon kte tak pernah berjumpa dan tuan kau si ain ni slalu cte pasal ko, aku rase ko mcm kucing aku gak sbb aku ske sgt kat kucing!!

    booboo, agak2 kalo ko idup lagi, silala kembali ke pangkuan ain...cian die

    ='(

    ReplyDelete
  2. huhu..sedey ke kama???
    hoho..takpela..aku tgh blaja menerima kenyataan ni..pastu skang aku dok merengek kat ayah aku nak kucing...
    eh, merengek bukan perkataan sesuai..err..just membuat bising cakap nak kucing...

    ReplyDelete